Polikistik Over Sendromu

Anasayfa > Tedaviler > Polikistik Over Sendromu

Genel Tanıtım

Kadınlarda en sık görülen hormonal bozukluklar  arasında Polikistik over sendromu  yer alır. Polikistikover adet görememe ya da uzun zaman aralıklarında  adet görme gibi düzensizliklerle kendisini gösterir. Polikistikoversendromunda, ciltte sivilcelenme, yağlanma, saç dökülmesi ve tüylenme gibi belirtileri vardır. Bunun sebebi kanda androjen adı verilen hormonların artışıdır.

Hormonal bozuklukların neden olduğu polikistikoversendromuyumurtalıkların androjenleri fazla salgılamasıyla ortaya çıkar.Kadınlarda kısırlık, tüylenme, sivilcelenme gibi sorunlara sebebiyet vermektedir.

Normal değerlere sahip, sağlıklı bir kadında FSH/LH hormon testi 3 civarında görülürken, bu sendromun görüldüğü kadınlarda ise daha yüksek değerler görülmektedir.

Polikistik Over Sendromu Belirtiler nelerdir?

Polikistikoversendromu yumurtlama bozukluğu ve kanda androjen hormonu seviyesinin artışıyla kendisini gösterir. Özellikle yumurtlama bozukluğu sonucunda uzun aralıklarla veya bir süre hiç adet olmama şeklinde de belirti verebilir.

Erkek tipi tüylenme, saç dökülmesi ve sivilcelenme şeklinde kanda androjenlerin arttığını belli eden durumlarla kendini gösterebilir. Ayrıca insülin (şeker) metabolizmasını da bozduğu için özellikle göbek ve bel çevresinde yağlanma ve kilo artışı gözlenmektedir.  Polikistikoversendromunun belirtileri ise şöyledir;

• İnsilüne karşı direnç
  • Kiloda artış
  • Saç dökülmesi
  • Tüylenme
  • Sivilce
  • Yüz bölgesinde yağlanma
  • İltihap
  • Düzensiz adet
  • Cildin kararması
  • Bel çevresinde yağlanma
  • Kısırlık
  • Depresyon

Polikistik Over Sendromu Tanı Yöntemleri nelerdir?

Polikistikoversendromundan şüphelenilen kişilerde öncelikle hastanın öyküsü alınarak klinik değerlendirilmesi yapılır. Polikistikoversendromu en sık rastlanılan  endokrin bozuklukları arasında yer almaktadır. Yaklaşık her 10 kadından 1’inde görülmektedir.  Ergenlik ve genç erişkinlik dönemdeki genç kızlarda da görülebilen bir durumdur.

Özellikle kilolu, adet görme sorunları olan, yüzünde sivilceleri ve cildinde yağlanma olan bir genç kızda mutlaka polikistikoversendroumu araştırılmalıdır. Kilolu ve erkek tipi tüylenmesi olan kadınlar risk grubundadır.

Adet düzensizliği gözlenen her genç kızda polikistikoversendromu olmayabilir. Genç kızlar ilk adet görmeye başladıkları zamanlarda adetleri fizyolojik olarak düzensiz olabilir.

Beyin ve yumurtalık arasındaki akslar üreme fonksiyonlarının düzenlenmesinde önemlidir. Ergenlik döneminde bu akslar tam olarak oturmadığı için yaşanan  adet düzensizlikleri normal kabul edilebilmektedir.

Polikistikoversendromu tespiti için hormon ve tam kan sayımı testleri verilmektedir. Kandaki androjen hormonlarının seviyesi ile FSH ve LH adlı hormonların seviyelerinin tespiti polikistikoversendromu tanısı konmasında  önemlidir. Bunların yanında ultrasonografiyle yumurtalıkların polikistik yapısının görüntülenmesi önemli tanı koydurucudur.

Polikistik Over Sendromu Tedavi Yöntemleri nelerdir?

Fiziki muayene sonrasında üreme sisteminde herhangi bir problem olup olmadığı gözlemlenir. Kan testinde çıkan hormonsal bozukluklara göre doğum kontrol hapları veya adet düzenleyici ilaçlar önerilebilir. Eğer polikistikovere bağlı gelişen farklı hastalıklar varsa hekim tarafından farklı bir tedavi yöntemi de uygulanabilir.

Uzun süre tedavi edilmeyen Polikistikover, bu sendroma bağlı farklı hastalıklara  neden olabilir. Hastalarda doğrudan görülen soruların başında yumurtalama bozukluklarına bağlı olarak hamile kalamama gelmektedir.

Polikistikoverlı hastalarda şeker ve yağ metabolizmasının bozulmasına bağlı olarak Tip 2 diyabet, kolesterol yüksekliği ve obezite gibi durumlar ortaya çıkabilmektedir. Vücutta androjenlerin fazlalığı saç dökülmesi, erkek tipi tüylenme, ciltte yağlanma ve sivilcelenme gibi dermatolojik sorunlara yol açabilmektedir. Polikistikover sendromunun tedavisinde, bu durumların tamamı göz önünde bulundurularak kapsayıcı bir tedavi ele alınmaktadır.

İlaç tedavisi uygulaması temelde vücuttaki hormon dengesinin sağlanması ile yağ ve şeker metabolizmasının dengelenmesi amacıyla uygulanmaktadır. Aynı zamanda hastanın uygun diyet ve fiziksel aktiviteyle tedavi sürecini desteklemesi oldukça önemlidir.

Yumurtalama fonksiyonu bozulmuş olan kimi hastalarda bu fonksiyonun tekrar yerine getirilebilmesi için laparoskopik (kapalı) yöntemlerle yumurtalıklara yönelik cerrahi girişimlerde de bulunulabilmektedir.