İnsülin Bırakma

Anasayfa > Tedaviler > İnsülin Bırakma

İnsülini bırakmak mümkün mü?

Ülkemizde yaklaşık 1.5 milyon insülin kullanan diyabetli hasta var.

İnsülin sadece iğne ve enjeksiyon olarak yapılabilen bir hormondur. Eğer ağızdan verirsek midede sindirime uğrar ve etkisiz hale gelir. Diyabetli bir hasta günde 4-5 kez bu iğneden yapmak zorunda. Bu nedenle konu insülin bırakmak olunca herkesin ilgisini çekiyor.

İnsülin, Yaşam Kurtarıcı Bir İlaç

Diyabetlilerde bir korku var: “İnsüline bir defa başlanınca bırakılamayacağı düşüncesi. Aslında bu yanlış. Hem Tip 1 hem de Tip 2 diyabette insülinin başlandıktan sonra tekrar bırakılabileceği dönemler var.

Tip 1 diyabet ya da vücutlarında hiç insülin bulunmayan grupta, diyabetin ilk yıllarında “remisyon” ya da “balayı” döneminde insülin bırakılabilir

Tip 2 diyabette ise vücutta insülin hormonu salgılanır, ama insülin direnç nedeniyle hücre tarafından yeterli kullanılamaz. Bu grup diyabetlilerde insülin zaman zaman kullanılır, zaman zaman bırakılır.

Neden Başlanır, Nasıl Bırakılır?

Tip 2 diyabetli bir hastada insülin ihtiyacının arttığı ve kullanıldığı ilaçlar yetersiz kaldığı zaman insüline başlanır.

– Diyabetli bir hasta ameliyat olacaksa, ameliyattan hemen önce insüline başlanır, operasyon bittikten birkaç gün sonra insülin bırakılır.

– Herhangibi bir enfeksiyon hastalığı olmuşsa, vücudun daha fazla enerjiye ve insüline ihtiyacı olur, enfeksiyon süresince insülin verilir, iyileşince bırakılır.

– Gebelikte diyabet hapları verilmez, insüline geçilir, gebelik sonunda bırakılır.

– Diyabetli hastada kalp, böbrek, karaciğer gibi hayati organlarda yetmezlikte ya da kanser gibi ciddi hastalıklarda insüline geçilir. Hastalık kontrol altına alınınca bırakılır.

– Hasta fazla kilo aldıysa bu fazla insülin ihtiyacı demektir. Haplar yetersiz olur ve insüline başlanır. Hasta zayıflayınca insülin bırakılır.

– Kötü yönetilmiş bir diyabette uzun yıllar sonra insülin salgılayan rezervler tükenir, kendi insülini yetmez, ilaçlar etkisiz kalır ve insüline başlanır.

Önce Vücudunuzun İnsülin Rezervini Ölçtürün

Vücutta insülin salgılanıp salgılanmadığını gösteren çok önemli bir test var: C Peptid.

C Peptid ölçümü vücudun kendi insülin rezervini saptar. Dışarıdan insülin enjeksiyonu kullanımından etkilenmez.

C Peptid, 2 ng/ml’nin üzerinde ise insülin rezerviniz vardır ve tekrar insülinsiz bir yaşam mümkün demektir.

İnsülin İhtiyacınızı Artıran Nedenleri Düzeltin

İnsülinin bırakılması için en önemli anahtar, insüline başlanmasını gerektiren sebebi ortadan kaldırmaktır. İnsülin ihtiyacı 2 nedenle artar. İlki vücudun enerji ihtiyacını artıran hastalıklar ya da sağlık sorunları. Bunlar enfeksiyon, stres, kalpte ya da karaciğerde bozukluk gibi hastalıklar ya da cerrahi müdahale, travma, yaralanma gibi sağlık sorunları olabilir. İnsülini bırakmak için önce bu sorunların çözülmesi gerekir.

İkinci neden ise ise hastalık yönetiminin kötü olması, yani ilaçların, hapların eksik ya da yanlış kullanımı ve ek olarak kötü beslenme, kilo alma gibi insülin direncini artıran durumlardır. Doğru ilaç kullanımı ve doğru beslenmeyle insülinin bırakılması kolaylıkla mümkün.

İdeal Kilonuza Dönün

Fazla kilo, fazladan insülin ihtiyacı ve vücutta insülin direncinin artması demek. İnsülin direnci arttıkça insülinin etkisi azalır, bu da daha fazla insülin gereksinimi anlamına gelir. İnsülini bırakmak istiyorsanız hızla gereksiz kilolardan kurtulun.

Düzenli Egzersiz Yaşamınızın Bir Parçası Olsun

30’lu yaşlardan sonra egzersiz ya da sporla zayıflamak fazla mümkün değil, ama egzersizin insülin direncinin bir numaralı ilacı olduğunu unutmayın. Bunun için çok ağır spor programlarına gerek yok, sadece yürüyüş yeter. Günlük 10 bin adım mükemmel, 7 bin adım yeterli olabilecek bir egzersiz. Bu da günde 1.5-2 saatlik yürüyüş demek.

Yürüdükçe kaslardaki insülin reseptörleri eksprese olacak, hücre yüzeyine çıkarak kandaki aşırı insülini kullanacaktır. Yürüyün, yürüdükçe dışarıdan yapılan insülin ihtiyacının azaldığını göreceksiniz.