Graves

Anasayfa > Tedaviler > Graves

Graves Hastalığı Genel Tanım

Graves hastalığı, tiroid hormonu olan tiroksininin fazla üretilmesine neden olan ve  hipertiroidizme yol açan bağışıklık sistemi hastalığıdır. Graves hastalığında, vücut kendi kendine reaksiyon gösterir ve aşırı tiroid hormonu salgılanır. Bu nedenle metabolizma çok hızlanır, nabız yükselir, hasta kilo almakta güçlük çekmeye ve kilo kaybeder hale gelir. Bu durum yaşamı tehdit eden ciddi bir rahatsızlığa dönüşmektedir.

Bu hastalarda egzoftalmi olarak adlandırlan gözlerin dışarı doğru çıkması durumu gözlenebilmektedir. Hastalığın tedavisi antitiroit ilaçlar, radyoaktif iyot ve cerrahi tedaviyle yapılabilmektedir. 40 yaş altında ki hastalarda iyot tedavisi uygulaması olumlu sonuçlar vermektedir. Eğer hastalık diğer yöntemlerle kontrol edilemezse ameliyat yolu tercih edilebilir.

Graves hastalığının daha sebebi keşfedilmemiştir, çoğunlukla genç veya orta yaşlı kadınları etkiler ve genellikle ailesel geçişlidir. Sigara kullanımı bir risk faktörüdür. Hastalığa yakalanma ihtimalini artırabilir.

Graves Hastlalığı Belirtiler

Tiroid bezinin aşırı çalışmasına bağlı  hipertiroidi belirtileri görülür:

• Çarpıntı
  • Yüksek tansiyon
  • Terleme
  • Sinirlilik
  • Huzursuzluk
  • Sıcak ve nemli deri
  • Sıcağa tahammülsüzlük
  • Kilo kaybı (İştahın iyi olmasına rağmen zayıflama)
  • Ellerde titreme
  • Saçlarda incelme, kırılma ve dökülme
  • Derinin incelmesi
  • Geçmeyen ishal
  • Göz bulguları (gözlerde büyüme)
  • Parlak ışığa duyarlılık
  • Uykusuzluk
  • Adet düzensizliği, adet görememe
  • Guatr (Tiroid bezinin büyümesi)

Graves hastalığı olan çoğu hasta da şişkin, büyümüş ve dışarı doğru gözler, ışığa duyarlılık, çift görme, gözlerde kırmızılık veya iltihaplanma, şişmiş göz kapakları gibi belirtiler de gözlenebilir.

Graves hastalığı Tanı Yöntemleri

Hekiminiz yapacağı fizik muayene, görülen belirtiler ve öykünüz de tespit ettiği bulgulara göre Graves hastalığından şüphelenirse, bir takım tetkikler isteyebilir.

Graves hastalığı Kan Testi

Hipofiz bezinden salgılanan TSH-tiroid uyarıcı hormonun az olması, tiroid bezinden salgılanan T3 ve T4 seviyelerinin yüksek olması hipertiriodi varlığını gösterir.

Graves hastalığı Tiroid Ultrasonu

Tiroidin yapısı, büyüklüğü ve değişimleri detaylı olarak gözlenebilir.

Graves hastalığı Tedavi Yöntemleri

Tiroitlerin fazla çalıştığı  hastalıkta uygulanabilecek tedavi yöntemleri şunlardır:

Graves hastalığı İlaçlar

Kandaki tiroid hormon seviyesini düşürmeyi sağlayan yardımcı olan anti-tiroid ilaçların kullanımı

Graves hastalığı İyot Tedavisi

Tiroid hormonlarının salgılanmasını yavaşlatmak amacı ile tiroid hücrelerinin hormon üretmesini yavaşlatan hap ya da sıvı formda radyoaktif iyot kullanmanımı.

Graves hastalığı Tiroid Ameliyatı

Cerrahi operasyon tiroid hormonunun vücuttaki etkisini engelleyen tiroidin tamamını veya bir kısmının çıkartılmasıdır.