Gebelikte Şeker

Anasayfa > Tedaviler > Gebelikte Şeker

Genel Tanıtım gebelikte şeker yüklemesi

Daha önce diyabet hastalığı olmayan ve ilk kez gebeliği sırasında şeker metabolizmasında bozukluk görülen hastalar gestasyonel diyabet ya da sık bilinen adıyla gebelik/hamilelik diyabeti olarak tanımlanır.

Bu amaçla eski sisteme göre gebeliğin 24-28 haftaları arasında “50 gr. Glukoz Tarama Testi” uygulanır. Bu test için herhangi bir saatte, aç veya tok olmasına bakılmaksızın 50 gr. Glukoz içeren su içirildikten 1 saat sonra anne adayının kan şekerine (venöz plazma glukoz düzeyi) bakılır.

Yeni sisteme göre riskli kişilere gebelik başlar başlamaz risksiz kişilere ise 24-28. Haftalarda 75 gr lık yükleme yapılır.

Bu tarama testinde 1. Saatin sonunda kan şekeri 140 mg/dL veya üzerinde saptanan gebelere bu defa OGTT (Oral glukoz tolerans testi) yapılır. OGTT’de 100 gram glukoz içeren suyun içilmesinin ardından 3 saat boyunca kan şekeri takip edilerek tanı kesinleştirilebilir.

Anne adayına yapılacak şeker yükleme testi esnasında aşırı fiziksel aktivitenin yapılmaması ve bu süreçte herhangi bir şey yenmemesi gerekir. Bunlar şeker yükleme testinin doğru sonuç vermesi açısından önemlidir.

Gebelik Diyabetinin Beraberinde Getirdiği Riskler

• Bebeğin aşırı kilolu olarak doğması
  • Erken doğum
  • Erken doğuma bağlı olarak bebeğin akciğer gelişiminin tamamlanmamış olması
  • Bebekte görülebilecek kimi metabolik hastalıklar ve buna bağlı olarak doğum sonrası yoğun bakım ihtiyacı
  • Bebeğin ileriki yaşamında tip 2 diyabet hastalığına yakalanma ihtimalinin artması

Gebelik şekeri olması halinde anne adaylarına normal şeker hastaları gibi ağızdan alınacak şeker ilaçları verilmez. Bunun yerine diyet ve egzersiz uygulamaları, insülin verilmesi gibi tedavi yolları tercih edilir.

Doktorun ve diyetisyenin birlikte hazırladığı, gebelik durumuna uygun diyet programıyla anne adayının beslenmesi sağlanır. Bu beslenme listesinde çikolata, dondurma, şerbetle hazırlanan tatlılar, beyaz undan yapılmış yiyecekler yer almaz.

Bu diyet sırasında anne adayının doktorun önerdiği egzersizleri yapması da, kan şekeri seviyelerini düzenlemeye etkili olur. Bu egzersizler yürüyüş ve yüzme gibi sporlardan seçilmelidir. Bu uygulamaların faydalı olmadığı anne adaylarında insülin verilerek, şeker hastalığı kontrol altına alınır.

Bunun yanı sıra, gestasyonel diyabet saptanan kişilerin bir kısmında hastalık tip 2 diyabet hastalığı olarak devam edebilmektedir. Bu nedenle, hekiminize de danışarak doğumdan sonraki dönemde de diyabet hastalığı için kontrol altında olmanız sağlığınız açısından önem taşımaktadır.

Ayrıca, önceki gebeliklerinde gestasyonel diyabet teşhisi almış kişilerin, daha sonraki gebeliklerinde de gestasyonel diyabet ortaya çıkma ihtimalinin yüksek olması nedeniyle, böyle bir durumun varlığı halinde doktorunuzu bilgilendirmelisiniz.