Diyabet Ve Böbrek

Anasayfa > Tedaviler > Diyabet Ve Böbrek

Tip 1 ve Tip 2 diyabetli hastalarda oluşmasından en çok korktuğumuz komplikasyonların diyabetik nefropati başka bir deyişle böbrek tutulumu gelir. Böbrek tutulumu yani diyabetik nefropati, en erken tespit edilebilen komplikasyonlardan birisidir. Kan şekeri ne kadar yüksek seyrederse diyabetik nefropati oluşma ihtimali o kadar yüksektir.

Şekerin kendisi direk olarak böbreği harap edebildiği gibi şeker yüksekliğinden kaynaklanan hiperlipidemi yani kolesterol yüksekliği ve bunanla birlikte hipertansiyon problemi de diyabetik hastalarda böbreğin bozulması için birer risk faktörüdür. Zaten çoğu kişide diyabet, hiperlipidemi ve hipertansiyon birlikteolduğu için doktorlar özellikle bu üç problemi aynı anda kontrol etmeye çalışırlar. Diyabetin yanında böbreğin korunması adına diğer mikrovasküler yani küçük damar hastalıkları ve büyük damar hastalıklarını önlememiz gerektiğinde yapmamız gereken durum gibi yüksek tansiyonun ve kolesterolde kontrol altına alınmalıdır.

Diyabetik nefropati tanısını koymak aslında çok kolaydır. Bir spot idrarda yani sabahki ilk idrar örneğinizde veya daha iyi olduğu için tercih ettiğimiz bir yöntem olan 24 saatlik idrarda albümin kaçağını göstermektir. 24 saatlik idrarda albümin kaçağının 30 ml’nin üzerine olması, böbrek hasarının başladığı yönünde bir işarettir. Eğer böyle bir durum varsa doktorunuz gereken önlem adına ilaç tedavisine başlayabilir. Ayrıca tansiyon probleminiz varsa bu durum tansiyonunuzun daha sıkı kontrol altına alınması gerektiğine, kan basıncının beklenenden biraz daha düşük olması gerektiğine bir işarettir. O yüzden  tedavinize bir ilaç daha eklenebilecektir.

Bu sebeple Tip 1 ve Tip 2 diyabetik hastalarımızın her yıl en azından 24 saatlik idrarda mikroalbümin değerine bakmayı isteriz. Günümüzde anlaşılabilir şekilde 24 saat idrar toplamak zor olabiliyorsada spot idrar dediğimiz bir spot idrar örneğinde albümin atılımına ve kretinin atılımına bakmak bile bize diyabetik nefropati hakkında fikir verebilecektir.

Diyabetik nefropati oluştuktan ve yerleştikten sonra, vakalarımızın önemli bir kısmında diyalize kadar gidebilecek son dönem böbrek yetmezlikleri gelişmektedir. Bunu durumu önlemek için yapmanız gereken en önemli şey kan şekerinizi, kolesterolünüzü ve tansiyonunuzu kontrol altın da tutmaktır.