Adet Bozukluğu

Anasayfa > Tedaviler > Adet Bozukluğu

Genel olarak adet düzensizliği

Kadın üreme sistemi,  yumurtalıklar tarafından salgılanan kimi hormonlar tarafından düzenlenmektedir. Ortalama 28 günde, bu hormonların etkisiyle, rahmin iç yüzeyini oluşturan endometrium tabakası, muhtemel bir gebeliğe hazırlık için kalınlaşır ve kan damarları yönünden zenginleşir. Bir gebelik yaşanmaması durumunda, bir sonraki ay tekrar hazırlanabilmek için, dönemin sonunda dökülür

Endometrium, kan damarları yönünden zengin bir doku olması sebebiyle yenilenmek için dökülürken bir miktar kanamaya neden olur. Oluşan bu kanamaya adet veya regl (tıbbi olarak menstruasyon) adı verilir.

Adet döngüsü kanamanın 1. gününden başlayıp diğer regl kanamasının başlangıcına kadar olan süre olarak hesaplanır.  Normalde her kadın, uzunluğu 21 ila 35 gün arasında değişen bir adet döngüsü yaşar. Eğer bu düzen dışında ara ara kanamalar ve aşırı kanama oluyorsa bu durum adet düzensizliği olarak adlandırılır.

Adet Bozukluğu Nedenleri

Adet düzensizliği birçok farklı faktör sonucu gelişebilir. Yumurtlama esnasında hormonlardaki düşüş ara kanamaların ana nedenidir. Bu düşüşten kaynaklı rahim içindeki endometrium dokusu hormon desteğini kaybeder ve leke tarzında kanamalara sebep olabilir. Eğer hastalar bu ara kanamalardan rahatsızlık duymaya başladıysa en kısa sürede bir doktora görünmesi önerilir.

Adet düzensizliği hormonal sebeplerden kaynaklanıyorsa, kişinin adet kanamaları şiddetli ve ağrılı geçiyorsa tıbbi yardım alması gerekir.

Adet düzensizliğine sebep olabilecek bazı durumlar aşağıdaki gibidir:

• Adenomyozis (endometirial dokunun kalınlaşması)
  • Yumurtlama eksikliği veya yumurtlamaya bağlı sorunlar
  • Miyom, polip veya kistler
  • Kullanılan hormonal ilaçlar
  • Östrojen hormonu kaynaklı veya diğer hormonal bozukluklar
  • Enfeksiyonel durumlar
  • Rahim ve overlerin habis kitleleri.

Adet Bozukluğu Belirtileri

Regl kanamalarının normalde 2-7 gün arasında sürdüğü kabul edilir. Bunun yanında, bir reglin başlangıcından, sonraki reglin başlangıcına kadar olan sürenin ise 21 ila 35 gün arasında olması beklenir.

Bunların dışındaki sürelerde görülen adet döngülerine adet düzensizliği adı verilir, yeni adet görülmeye başlanan gençlik dönemlerinde ve menopoza yaklaşılan dönemlerde oluşan hormonal düzenlenmeler esnasında adet düzensizlikleri normal olarak görülebilir.

Tüm bu durumlar kontrol edildikten sonra normal kabul edilmeyen durumlar tedavi edilerek düzenlenebilir.

Adet Düzensizliğinin Başlıca Belirtileri

• Bir adet döngüsünün (bir reglin başlangıcından, sonraki reglin başlangıcına kadar geçen süre) 21 günden kısa, 35 günden az olması
  • Reglin 2 günden az veya en fazla 7 günden fazla sürmesi
  • Şiddetli kanama
  • Ağrı, kramp, veya kusma
  • Sürekli yorgunluk
  • Baş dönmesi
  • Kansızlık
  • Sık adet görme veya uzun bir süre hiç görmeme şeklinde bazı belirtiler verebilir.

Adet Bozukluğu Tanı Yöntemleri

Adet düzensizliği şikayeti ile hekiminize başvurduğunuzda, hekiminiz öncelikle tıbbi öykünüzü sorgulayacak, ardından jinekolojik muayene yapacaktır.

Jinekolojik muayene sırasında rahim, yumurtalıklar ve çevre yapıları görüntülemek amacıyla ultrasonografik incelemeler gerçekleştirilebilir.

Muayene sonrasında, tanıyı netleştirmek için östrojen, FSH, LH, AMH gibi kan tetkikleri istenilebilir. MR gibi görüntüleme teknikleri de kullanılabilir.

Adet düzensizliğinin bir kitle veya rahim iç dokusundaki kalınlaşmadan kaynaklandığı düşünülüyorsa incelenmek üzere örnekler alınabilir.

Adet Bozukluğu Tedavi Yöntemleri

Adet düzensizliği, tek başına hastalık değildir, genellikle diğer hastalıkların önemli bulgusu olarak ortaya çıkar. Bu nedenle, adet düzensizliklerinin tedavisinde, bu duruma yol açan tıbbi durumun giderilmesi veya düzenlenmesi esastır.

Adet düzensizliği hormonal bir dengesizlik sebebi ile ortaya çıkıyorsa, kişiye hormon düzenleyici ilaçlar verilerek adet düzensizliğinin tedavisi yapılır.

Eğer altta yatan polip gibi organik bir hastalık varsa histereskopi denilen aletle rahim içi incelenir ve gerekli görülen durumlarda patolojik bölge alınarak temizlenir.

Miyomlar rahim içinde bulunan iyi huylu urlardır ve bu huylar genellikle bir belirti vermezler. Fakat bazı hastalarda rahmin iç dokusuna doğru baskı yaparak kanamaya neden olur.

Şiddetli kanamaya sebep olan miyomlar ise hastanın yaşına ve çocuk sahibi olup olmamasına göre, sadece miyomların alınması veya nadir olarak rahmin tümünün alınması şeklinde tedavi edilir.

Aşırı kanaması olan ergenlerde kanamaya sebep olabilecek tüm durumlar araştırılır. Daha sonra bu kanama kontrol altına alınır ve adet düzenleyici tedaviler verilerek hastanın adetlerinin düzenli hale gelmesi sağlanır. Ergenlik döneminde çok erken ya da geç yaşlarda adet görülmesi incelenmeli ve duruma göre tedavi edilmelidir.